Bliski Wschód i skuteczne pozyskiwanie klientów biznesowych b2b w najszybciej rozwijających się rynków na świecie. W 2023 roku jego wartość szacuje się na 1,5 biliona dolarów, a do 2027 roku ma wzrosnąć do 2,2 biliona dolarów. Dynamika wzrostu tego rynku wynika z wielu czynników, w tym: rosnącej populacji i poziomu życia, rozwoju gospodarczego, wzrostu inwestycji zagranicznych, cyfryzacji gospodarki.
W regionie Bliskiego Wschodu działa ponad 3,5 miliona firm, zatrudniających ponad 50 milionów osób. Największe koncentracje firm znajdują się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej i Turcji. Dlatego polscy przedsiębiorcy, którzy chcą rozwinąć skrzydła i sprzedaż na Bliski Wschód muszą postawić na kluczowe kompetencje tj.
Wyzwania pozyskiwania klientów biznesowych b2b na Bliskim Wschodzie
Pozyskiwanie klientów biznesowych b2b na Bliskim Wschodzie wiąże się z szeregiem wyzwań, które wynikają z różnic kulturowych, językowych i prawnych.
Różnice kulturowe. W krajach Bliskiego Wschodu obowiązuje wiele zasad kultury biznesowej. Dużą wagę przywiązuje się do relacji osobistych. Negocjacje prowadzi się w sposób bardziej formalny niż w krajach zachodnich. Należy unikać bezpośrednich sprzeciwów i wyrażania osobistych opinii, należy respektować religię i tradycje lokalne.
Różnice językowe. W regionie Bliskiego Wschodu mówi się ponad 20 językami. W większości krajów urzędowym językiem jest arabski, ale w niektórych powszechnie używane są także inne języki, takie jak angielski, francuski czy turecki.
Różnice prawne. W krajach Bliskiego Wschodu obowiązują różne systemy prawne, które mogą być bardzo różne od systemów zachodnich. Przed rozpoczęciem współpracy z partnerem biznesowym na Bliskim Wschodzie należy dokładnie zapoznać się z obowiązującym prawem.
Strategie pozyskiwania klientów b2b na Bliskim Wschodzie
Bliski Wschód to dynamicznie rozwijający się region, który oferuje wiele możliwości dla firm B2B. Jednakże, aby odnieść sukces w tym regionie, konieczne jest zrozumienie specyfiki lokalnego rynku i dostosowanie do niej strategii pozyskiwania klientów.
Bliski Wschód to region z dużym potencjałem gospodarczym. W ostatnich latach gospodarki państw Bliskiego Wschodu notują dynamiczny wzrost, napędzany przez czynniki takie jak wzrost populacji, urbanizacja, rozwój infrastruktury i handel międzynarodowy.
Rosnące bogactwo konsumentów i firm na Bliskim Wschodzie sprzyja rozwojowi rynku B2B. W regionie tym działają duże, międzynarodowe firmy, jak również liczne, lokalne przedsiębiorstwa.
![](https://studiorozwiazan.pl/wp-content/uploads/2024/02/Negocjacje-handlowe-z-klientami-z-bliskiego-wschodu.jpg)
Specyfika rynku B2B na Bliskim Wschodzie
Polskim firmom, które chcą odnieść sukces na Bliskim Wschodzie, warto zwrócić uwagę na następujące specyficzne cechy tego rynku:
Sieć osobistych relacji
Bliskowschodni rynek jest bardzo zróżnicowany kulturowo i religijnie. W wielu krajach regionu panuje silna kultura sieci osobistych relacji. Dlatego aby skutecznie pozyskiwać klientów na Bliskim Wschodzie, ważne jest budowanie relacji z potencjalnymi klientami. Może to odbywać się poprzez udział w branżowych wydarzeniach, spotkaniach biznesowych, a także kontakty osobiste.
Według danych Banku Światowego, w 2023 roku PKB Bliskiego Wschodu wyniósł 3,3 biliona USD. Region ten jest domem dla ponad 500 milionów ludzi, z których ponad 70% to konsumenci. W ostatnich latach gospodarka regionu rozwija się w szybkim tempie, a firmy z całego świata poszukują na nim nowych możliwości biznesowych.
Dostosowanie treści do kultury Bliskiego Wschodu
Ważne jest również, aby dostosować treści marketingowe i sprzedażowe do kultury Bliskiego Wschodu. Należy unikać treści, które mogą zostać odebrane jako obraźliwe lub niestosowne. W regionie panuje silna kultura religijna, dlatego należy pamiętać o tym, aby treści nie zawierały elementów, które mogą zostać uznane za obraźliwe dla wyznawców islamu.
Według raportu firmy Statista, w 2023 roku liczba użytkowników internetu w krajach Bliskiego Wschodu przekroczy 400 milionów. Liczba ta będzie nadal rosnąć w nadchodzących latach. Dlatego firmy, które chcą pozyskiwać klientów na Bliskim Wschodzie, powinny wykorzystać platformy online.
Wykorzystanie platform online
Platformy online, takie jak LinkedIn, Twitter i Facebook, to doskonałe narzędzie do budowania świadomości marki i generowania leadów. Firmy mogą wykorzystać te platformy do publikowania treści marketingowych, prowadzenia kampanii reklamowych i angażowania się w dyskusje z potencjalnymi klientami.
Przykład sukcesu. Bliski Wschód i skuteczne pozyskiwanie klientów biznesowych b2b
Studio Rozwiązań to polska firma doradztwa eksportowego, która specjalizuje się w pozyskiwaniu strategicznych partnerów handlowych. Firma działa na rynku od 2020 roku i ma na swoim koncie wiele sukcesów, w tym pozyskanie klientów biznesowych B2B na Bliskim Wschodzie.
Sukces firmy Studio Rozwiązań
Sukcesy firmy Studio Rozwiązań na rynku Bliskiego Wschodu są wynikiem kilku czynników. Po pierwsze, firma ma duże doświadczenie w pozyskiwaniu zagranicznych partnerów handlowych. Na dodatek, firma współpracuje z doświadczonymi ekspertami z różnych branż. Po trzecie, firma wykorzystuje nowoczesne narzędzia i metody pozyskiwania klientów.
Studio Rozwiązań jest przykładem firmy, która może pomóc polskim przedsiębiorstwom w pozyskaniu klientów biznesowych B2B na Bliskim Wschodzie. Firma oferuje kompleksowe usługi doradztwa eksportowego, które obejmują: identyfikację potencjalnych klientów zagranicznych, przygotowanie strategii wejścia na rynek zagraniczny, nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi partnerami handlowymi.
Firma Studio Rozwiązań może pomóc polskim przedsiębiorstwom w zwiększeniu sprzedaży i rozwoju działalności na rynkach zagranicznych.
Autor: Studio Rozwiązań Maciej Bielicki
Zacznij sprzedawać na Bliski Wschód na 100%. Sprzedawaj więcej i wyprzedź konkurencję.